Binden stap 4
Stap 4: Kinderen lid maken van de vereniging
Als kinderen ‘voor het echie’ op de club komen, onderscheiden we twee groepen: trainingsleden en wedstrijdleden. Vanaf dit moment wordt communicatie teamcommunicatie en worden ouders bij elkaar gebracht in een appgroep. Omdat elke cultuur zijn eigen normen, waarden en omgangsvormen kent en er vast en zeker kinderen van verschillende nationaliteiten in het team komen, passen we de communicatiestijl daar op aan.
Voor wie communiceert met kinderen en ouders uit verschillende culturen zijn intercultureel bewustzijn en interculturele sensitiviteit twee belangrijke begrippen:
- Intercultureel bewustzijn: De eerste stap naar effectieve communicatie, waarin culturele overeenkomsten en verschillen worden herkend en sprake is van bewustzijn van de eigen cultuur in relatie tot andere culturen. Daarbij kan de manier waarop over verschillen wordt gepraat, zelf ook verschillen. Zijn ze onhandig en lastig? Of zijn verschillen intrigerend en inspirerend?
- Interculturele sensitiviteit: Interculturele sensitiviteit kan worden ontwikkeld door open te staan voor de gevoelens en behoeften van mensen uit een andere cultuur. Want niet alle kinderen en ouders spreken dezelfde taal en hebben dezelfde normen en waarden als de begeleiders. Als een meisje vanwege haar geloof geen rokje wil dragen tijdens de wedstrijd, maar dat niet durft aan te kaarten, moet de verantwoordelijke zich in de situatie kunnen verplaatsen, het gesprek aangaan en daar passende afspraken over maken. Inlevingsvermogen is hierbij essentieel!
In kenniskluis 8 over ouderbetrokkenheid en -participatie introduceren we de Hockey Foundation participatieladder waarin ouders onderaan beginnen als ‘fan van hun kind die naar de wedstrijden komt kijken.’ Van daaruit gaat de betrokkenheid over in participatie en verandert van ‘een keer een gezonde snack verzorgen tijdens de rust’, via ‘barvrijwilliger’ tot ‘bestuurslid’.