Inzoomen op onze doelgroep
Het bereiken van deze positieve effecten, door sport als middel in te zetten, zijn voor ieder kind belangrijk, maar van cruciaal belang voor kinderen uit gezinnen met een lage SES. Laten we nog eens door de waarden lopen, en benadrukken hoe belangrijk deze positieve effecten voor onze doelgroep zijn.
Fysieke waarde
Cijfers van het CBS laten zien dat in de laagste inkomensgroep bijna een op de vijf kinderen overgewicht heeft, terwijl dat in de hoogste inkomensgroep iets meer dan een op de twintig is. Obesitas komt ook aanzienlijk vaker voor onder kinderen die opgroeien in een gezin met een laag inkomen. Sporten kan overgewicht tegengaan en de relatief ongezonde levensstijl verbeteren.
Emotionele waarde
Voor kinderen uit arme gezinnen zijn sport en bewegen extra belangrijk. Hersenonderzoek laat namelijk zien dat armoede de hersenen beïnvloedt. Dat komt doordat armoede tot stress leidt. Stress die wordt versterkt door allerlei andere risicofactoren die samenhangen met armoede - zoals slechte voeding, slechte huisvesting en ziekte - maar die afneemt door te sporten en te bewegen. De emotionele ontwikkeling van kinderen is ook extra belangrijk binnen kwetsbare groepen, omdat het zelfvertrouwen dat ze door het sporten ontwikkelen ervoor zorgt dat ze ook op andere terreinen positief en actief meedoen in de samenleving (Eime, R., Young, J., Harvey, J., Charity, M., Payne, W., 2013).
Sociale waarde
Sport voorkomt verveling, leert kinderen en jongeren de juiste normen en waarden en biedt jongeren van de straat een alternatieve manier om status te vergaren en een groepsgevoel te ervaren. Daarbij zorgt sport voor een bepaald soort gezonde spanning die jongeren nodig hebben om volwassen te worden (Peters, N., & Van der Tuin ,J., 2017). Leerlingen die deelnemen aan de sportprojecten op scholen zijn vrolijker, vertonen minder vaak storend gedrag en werken beter samen dan voor het sportieve project.
Georganiseerd sporten en bewegen kan bovendien mensen met verschillende sociaaleconomische achtergronden en culturen met elkaar samenbrengen (Sandford, R., Duncombe R., & Armour, K., 2008).
Er wordt gesteld dat sport bijdraagt aan sociale inclusie en daarmee ook aan een gevoel van ‘erbij horen’ en controle hebben over je eigen leven (Schumacher Dimech, A., Seiler, R., 2011).
Persoonlijke waarde
Aan de hand van sport leren kinderen en jongeren wie ze zijn. Ze kunnen hun eigen sterke en zwakke punten beoordelen en vormen door deze punten te kennen een zelfbeeld en van daaruit ook zelfvertrouwen (Poel, H. van der, Hoeijmakers, R., Pulles, I., & Tiessen-Raaphorst, A., 2018). Deze identiteitsvorming is ook van belang voor de integratie van maatschappelijke kwetsbare jongeren. Zij hechten vaak waarde aan materiële symbolen (zoals merkkleding) en gebruiken ook immateriële aspecten (zoals taal en houding) om zich op een bepaalde manier uit te drukken. Hockey is geladen met symbolische betekenissen waaronder machtsverhoudingen, opvattingen, rollen, identiteiten en interacties binnen de maatschappij. Onze doelgroep zal daar langzamerhand bekend mee raken, zodra ze zich met de sport identificeren.
Intellectuele waarde
Kinderen die sporten en bewegen presteren beter op school dan kinderen die niet of weinig sporten en bewegen (Bailey, R., Hillman, C. 2013). Door op te groeien in een gezin met een lage SES ervaren kinderen meer stress en langdurige stress heeft een negatieve invloed op de ontwikkeling en structuur van de hersenen. Met sporten wordt dit verschijnsel onderdrukt en de hersenontwikkeling zelfs gestimuleerd.
Financiële waarde
In de leeftijd tot twaalf jaar experimenteren kinderen met gehoorzaamheid. Hun normbesef is dan vooral gericht op de goedkeuring door anderen. Sport en bewegen creëren een setting met rolmodellen, waarin sociale interactie ervoor zorgt dat kinderen moreel besef aanleren. (Mouratidou, K., Chatzopoulos, D., Karamavrou, S., 2007). Een moreel kompas en de daaraan gekoppelde verantwoordelijkheid is op latere leeftijd aantrekkelijk voor werkgevers en ook onmisbaar bij het ontwikkelen van een ondernemersgeest. Er zijn ook onderzoeken die aantonen dat werkgevers bereid zijn om meer te betalen voor mensen die productiever en gezonder zijn.
Nog meer weten? Kenniscentrum Sport & Bewegen ontwikkelde een interactieve variant van het Human Capital model.